Iedere passagier die vanaf een vliegveld in Nederland vliegt, betaalt vanaf
volgend jaar milieutoeslag. Een lange vlucht kost 45 euro, een kortere
vlucht 11,25 euro extra. Volgens directeur Atilay Uslu van Corendon
Vliegvakanties is het volstrekt onduidelijk wanneer een vlucht lang of kort
is. De grens van 2.500 kilometer wordt in ieder geval niet consequent
toegepast.

U bent boos…

"Het is discriminatie. Voor een vlucht naar Lacarna op Cyprus betaal je
straks 11,25 euro vliegbelasting. Als je naar Antalya vliegt 45 euro.
Lacarna is bijna 3.000 kilometer vliegen, Antalya maar 2.600. Naar Marrakesh
(iets meer dan 2.500 kilometer) is de vliegtaks ook 45 euro omdat het geen
EU-bestemming is."

Worden sommige bestemmingen door het kabinet voorgetrokken?

"Daar lijkt het wel op. Maar eigenlijk verdenk ik de overheid ervan dat
ze gewoon heeft gedacht "Hoe zorgen we ervoor dat de belasting 350
miljoen euro opbrengt. Welke bestemmingen zullen we kiezen?" Antalya
ligt dan voor de hand. Met 600 duizend Nederlanders die daar op vakantie
gaan, is het veruit de belangrijkste charterbestemming. Dat levert flink wat
op."

De ambtenaren van het ministerie hebben maar wat gedaan...

"Het moet toch een milieubelasting zijn? Dan klopt er niks van dat op
sommige langere vluchten minder belasting moet worden betaald dan op kortere
vluchten? Alleen omdat die bestemmingen in de EU liggen? Maar het ergste
vind ik dat minstens tachtig idioten in de Tweede Kamer gewoon vóór hebben
gestemd. Ze hebben het voorstel waarschijnlijk niet eens gelezen."

Corendon gaat vanaf Brussel vliegen om onder de vliegtaks uit te komen?

"Om ervoor te zorgen dat onze klanten die taks niet hoeven te betalen. We
vliegen overigens al vier keer per week vanuit Brussel. We breiden wel flink
uit. Vanaf 1 juli stationeren we daar een vliegtuig en vliegen we veertien
keer vanaf Zaventem. Dat zijn 1.500 passagiers extra per week. Met een bus,
waarschijnlijk vanaf Eindhoven, rijden we passagiers naar Brussel toe.
Gratis uiteraard. Uit een enquete onder onze klanten blijkt dat veel mensen
die bus zullen gebruiken."

Wijkt u ook uit naar vliegvelden in Duitsland?

"Voorlopig niet, want daar hebben we geen basis. Vanuit Brussel is veel
gemakkelijker. Daar heb ik een kantoor. Maar andere maatschappijen doen dat
wel. Het vliegveld Münster heeft al 600 duizend folders huis aan huis laten
verspreiden met de tekst 'Bij ons geen vliegtaks'."

Gaat u in Brussel bij de Europese Commissie klagen over de vliegtaks?

"Nee, dat doet de ANVR al en ik ben lid van de ANVR."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl